BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, August 22, 2010

PELIKNYA KITA???

Alangkah Peliknya Kita......
Pelik ya,
Duit RM 50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi
begitu kecil bila kita bawa ke supermarket.
Pelik ya,
30 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi
betapa pendeknya waktu itu untuk satu cerita komedi.
Pelik ya,
Betapa lamanya satu jam berada di masjid, tapi
betapa cepatnya dua jam berlalu saat menonton wayang di panggung.
Pelik ya,
tak sampai 30 minit dengar khutbah Jumaat dah rasa jemu, tapi
tak pernah puas dengar lagu kesukaan kita walaupun dah ulang dua tiga kaset berkali-kali.
Pelik ya,
Dengar iklan jualan murah di tv rasa tak sabar-sabar nak pergi beli-belah,
Tapi dengar laungan azan tak sabar-sabar nak tukar channel lain.
Pelik ya,
pasar malam jauh sanggup naik kereta pergi, tapi
masjid dekat rumah rasa berat pula kaki.
Pelik ya,
susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan saat berdoa atau solat, tapi
betapa mudahnya cari bahan bersembang dengan kawan-kawan.
Pelik ya,
betapa seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu perlawanan bolasepak jadi kegemaran kita, tapi
betapa bosannya bila imam solat Tarawih bulan Ramadhan bacaannya lama dan panjang.
Pelik ya,
Rasa susah sungguh untuk habiskan Al-Quran walau satu halaman, tapi
majalah hiburan dan novel best-seller 100 halaman pun habis dilahap.
Pelik ya,
ramai orang berebut paling depan bila menonton bola atau konsert, tapi
berebut cari saf paling belakang bila solat jemaah supaya boleh cepat keluar.
Pelik ya,
susahnya orang mengajak menyebar dakwah, tapi
mudahnya orang menyertai dan menyebarkan gossip.
Pelik ya,
kita begitu percaya pada yang dikatakan di emel di internet, tapi
kita sering mempertikaikan apa yang dikatakan Al-Quran.
Pelik ya,
kita boleh mengirimkan ribuan jenaka termasuk gambar-gambar lucah dan surat berantai dalam emel, tapi
bila mengirim yang berkaitan dengan ibadah sering berfikir dua tiga kali.
Pelik tak kita.....?
Tepuk dada... tanyalah hati dan iman.
Bagaimanakah hidupku? Usia hidupku cuma tiga hari saja

Semalam, hari ini dan esok
Semalamku sudah menjadi sejarah
Hari ini apa yang aku lakukan
Esok hari yang belum pasti.
Hidupku cuma ada dua nafas Nafas naik Nafas turun.

BEYOND THE LIMIT 1st CLASS STUDENT



Akhirnya jdi jgk progrm kami..mcm2 jdi sblum nk pergi..trima ksih kawan2
ma,na,tini, k'yah,scha,linda,wanie,mot sal,) krana bg kerjasama yg d best..
maafkan andai ada trsilp kata dan bhasa..
kuikuikuikuikuikui..
nnti kita buat lgi jgn serik dh..


Tuesday, August 17, 2010

program punya psal...

ari ni kalut kami duk telefon sana sni nk cari kreta nk pegi smk ampang pecah. ni smua psal ak n nad salah faham..msing2 ingt dh telefon kreta sewa..mmg slah ak pon..
he5...
nsb baik lah ad Faridah,dpt smpai jugk kami kt sklah..comel skolah ni..pnuh dgn art..
kaunselor dia pon baik..he5,,bukn bodek,ikhlas..



besar kan sekolah ni??? huhhhhhh



sempat jugk kmi posing, kak sal, ak, tini, mak cu n faridah..si nadiah jdi ftografher

Saturday, August 14, 2010

KALI PERTAMA...

Hahahahaahhhahaahah....skema molek post..tk psal2 bg mkna kauseling..
Sj jer nk kasi gempak..mula2 kita tnjuk baik dlu..basa basi..
Kt mna ak nk start ak pnya blog????




Kt ats ni gmbar first time aku jdi fasi..
ms ni ak rasa mcm ad yg tk kn..
niat kmi nk siapkan asgmnt ajer..tk terdetik pon kt benak ak yg kami bleh tinggalkn SOMETHING untuk adik2 kt cni..
rindu kt adik2 sumer..terutama adik yanie, yg slalu contact kakak dy..


ni adik2 ak..dyorang mmg sporting..dh mcm kwn lak..rindunyaaaaaa kt korang.agk2nya korang rindu tk kt akak ni..huhuuu
ak pon suci smcm jer dlm gmbr ni..biasa
la budk bru nk bljr..

Sunday, August 8, 2010

SaLaM...

Kolum ni pasal kaunseling dan skit2 ad psikolgi..jadi sblum kita prgi lebih jauh n mndalm lagi, ap kt ak kenlkan korang semua ap itu kaunseling.. terutama kpada bakal folower ak yg tak tau bnda ap itu kaunseling...mcm ak mula2 isi UPU nk msuk UPSI..ak rasa sbjek kaunseling ni yg pling sesuai dgn ak, sb ak tak pndai mngajr, tapi nk jadi ckgu..so aku isi Pendidikan Bimbingan Dan Kaunseling... tk prlu mngajr dan ak fikir msti kn buat bnyk program2 kt sekolah..mcm cikgu2 kaunsling ak dulu...tpi bila dah msuk sem 5 ni, byk bnda ak dh bljar..huhhhhhhh..mcm2 rupanya bnda yg ak tak thu dan ap yng ak fikirkan ms2 mula ambik kos ni semuanya..totally wrong.... bila ak borak dgn kawan2 ak yg bukn dari klngan budk2 kaunseling, diaorang pon msih salh fhm tntg ap itu kaunseling.. rsa timbul tngjawab untuk tukrkan persepsi diaornag dan bgtao ap itu kaunseling yg sbnr, bkn skdar bg ceramah motivasi...

Apa itu bimbingan???

Pendapat yang paling ak suka ialah dari Abdul Malek (2003). Dia kata....

“Bimbingan adalah proses membantu individu memahami diri dan dunia sekeliling supaya ia mampu menggunakan kebolehan, keupayaan, dan bakat yang ada sepenuhnya”

Apa itu kaunseling???

Kaunseling ni satu proses interaksi yg melibatkan seorang kaunselor dan klien. Kaunseling bukannya beri nasihat walaupun mungkin ada cadangan yg diberikan. Tujuannya ialah untuk membantu klien memahami dan menjelaskan pandangan mereka terhadap ruang kehidupan serta belajar mencapai matlamat yg mereka tentukan.